22 April 2011

Hekleoppskrift på egg til påske



Påskepynten i år er enkel og søt, kvister i utspring med heklede egg:-)

Oppskriften får du her, gratis og nesten uten forbehold.. Bruk i vei, sålenge du sier at at oppskriften er fra Rutheart! Og legg gjerne igjen en kommentar her, for jeg har kjempelyst å se det du har laget! Og det har sikkert andre også, så derfor tenkte jeg å linke til dere som lager egg etter denne oppskriften.

Heklet påskeegg

Forkortelser...
magisk ring - se hvordan du gjør det her.
fm - fastmaske
2fmø - 2 fastmasker i neste maske (økning)
2fmsm - 2 fastmasker sammen (redusering/felling)
*...* - Gjenta beskrivelsen mellom stjernene ut omgangen.
(tall) - Angir antall masker i runden etter at runden er utført.

...og noen tips
Egget hekles etter amigurumi-prinsippet. Det vil si at egget hekles i spiral, det er derfor lurt å bruke en maskemarkør for å markere omgangens start. Jeg bruker feks bare en tråd i en annen farge som jeg legger på tvers etter siste maske i forrige omgang.

Størrelsen på egget kan du variere veldig mye, bare ved å endre størrelsen på heklekroken eller endre garnet, eller begge deler. Alle eggene på bildet er laget etter samme oppskrift, men jeg har brukt fra krok nr 1,5 til 3,5, og litt forskjellig bomullsgarn. Det minste egget, det i lys babygrønn, er babyullgarn og heklet med heklekrok 1,5.

Da starter vi...
1 - 6 fm i en magisk ring. Dra til ringen, sett maskemarkøren og fortsett direkte på neste omgang. (6)
2 - *2fmø* (12)
3 - *1 fm, 2fmø* (18)
4 - *8 fm, 2fmø* (20)
5 - *9 fm, 2fmø* (22)
6 - *10 fm, 2fmø* (24)
7 - 1 fm i hver maske runden ut (24)
8 - *4 fm, 2fmsm* (20)
9 - 1 fm i hver maske runden ut (20)
10 - *3 fm, 2fmsm* (16)
11 - *6 fm, 2fmsm* (14)
12 - *5fm, 2fmsm* (12)
13 - *2fmsm* (6)

Avslutt...
feks med 1 kjedemaske, klipp av tråden så du får ca 15 cm trådende, ta kast på nålen og dra gjennom løkken. Tre tråden på en stoppenål etc og sy/dra sammen hullet. Sy fast enden av tråden slik at du får en passe løkke til å henge opp egget.

Lykke til, og husk å legge kommentar med link til bloggen din, så linker jeg til innlegget ditt!


- Ruthe -

3 comments:

  1. Heisan!

    For noen superskjønne egg du har heklet... det var litt anderledes enn de vanlige, så lurt!
    Jeg er dessverre ingen hekler. Hos meg henger malte egg som guttene mine laget en gang:)

    Håper du koser deg masse disse påskedagene og at dere har fint vær!

    Stoor påskeklem fra meg

    ReplyDelete
  2. Hei Ruthe, takk for hyggelig kommentar på puta mi, jeg er veldig fornøyd med den selv også:O)) Jeg brukte bare ren ull, men billig garn fra Nille og Rema og rester jeg hadde som sikkert var Heilo e.l.
    Flott påskepynt hos deg!!
    Nyt dagene mot mai, sannelig går tida fort:)
    klem;)

    ReplyDelete
  3. Så fin oppskrift. Den skal jeg ta vare på:) Superflott orkide-bilde her under:)

    ReplyDelete

Tusen takk! Jeg blir veldig glad for din kommentar:-)